Lyssna

Steg 1: Barns signaler

Ledsna barn, arga barn, okoncentrerade barn eller barn som har svårt att samspela med andra. Barn som inte mår bra kan signalera på många olika sätt. Ibland beror det på att de blivit utsatta för våld – ibland på något annat.

Titta på filmen och diskutera i arbetsgruppen

  1. Utgå från vardagen på er förskola. Vilka svårigheter finns det i att upptäcka och tolka barns signaler?

  2. I samhället finns föreställningar om att flickor och pojkar beter sig på olika sätt, till exempel att pojkar är mer utåtagerande och att flickor är lugnare. Kan det påverka hur ni uppmärksammar barns signaler?

  3. I filmen säger Åsa Landberg att barn ofta använder andra ord än vuxna för att beskriva utsatthet för våld. Hur kan ni säkerställa att ni förstår vad barnen menar? 
För många barn som inte har det bra hemma är vuxna på förskolan de enda som kan uppmärksamma och slå larm.

Gå vidare till nästa steg