Lyssna

Avsnitt 3: Misstanke och anmälan

Att göra en anmälan när man misstänker att ett barn inte har det bra kan kräva både kunskap och mod. Ofta är det lättare att göra en anmälan om man i förväg har pratat ihop sig i arbetsgruppen om hur man ska hantera en sådan situation.

I det här avsnittet får ni veta mer om vad som händer vid en anmälan.

Avsnittet består av en casefilm och fem kunskapsfilmer på totalt 38 minuter. Kom ihåg att också avsätta tid för diskussionsfrågorna som följer efter varje film. Avsnittet avslutas med en diskussionsövning för att ta fram en ny eller se över en befintlig handlingsplan vid misstanke om brott mot barn. Hur lång tid som arbetet med handlingsplanen tar beror på hur långt ni har kommit i ert arbete sedan tidigare.

Gör så här:

  • Börja med att se casefilm 3 och diskutera de efterföljande frågorna i arbetsgruppen.
  • Navigera sedan vidare via de olika stegen som handlar om orosanmälan, olika typer av utsatthet, brottsutredning och rättegång. Där finns filmer med experter och diskussionsfrågor.
  • Avsluta genom att tillsammans i arbetsgruppen utforma eller se över er egen handlingsplan.

Titta på filmen och diskutera i arbetsgruppen

  1. Hur hade du gjort om du var pedagogen i filmen? Skulle du ha gjort en orosanmälan till socialnämnden?
  2. Anmälningsskyldigheten är personlig, men hur hanterar ni en situation där ni är oense i arbetsgruppen om ni ska göra en anmälan eller inte?
  3. Hur påverkar relationen till föräldrarna din känsla inför att göra en orosanmälan?
  4. Hur kan ni arbeta på er förskola för att göra det enklare och tydligare vid en anmälningssituation?