Lyssna

Sätt färg och form på känslorna

Kan känslor beskrivas med färg och form? Här får barnen utforska hur de kopplar ihop färger och former med olika känslor.

Gör så här

Material

  • Ritmaterial
  • Färg
  • Mallar för former, t.ex. linjaler med olika former, passare, pepparkaksformar
  • Känslokort

Känslokort

Uppföljning

  • Vilka känslor väljer barnen?
  • Finns det några känslor som barnen tycker är svåra att måla? Finns det skillnader som kan kopplas till föreställningar som grundar sig i samhällets normer om till exempel kön? Vilka känslor skulle vara bra att arbeta vidare med för att alla barn ska känna att de kan ge uttryck för alla känslor?
  • Har ni förväntningar kring vilket barn som kommer att välja vilken känsla? Vad grundar sig den förväntningen i och hur kan ni arbeta med känslor utan att lägga förväntningar på barnen?

Koppling till läroplanen

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
  • intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa.