Lyssna

Skulptören

Syftet med övningen är att träna på att ta i varandra på ett respektfullt sätt och uttrycka känslor med kroppen. Barnen får på så sätt möjlighet att lära sig att kommunicera med kroppen.

Gör så här

Tänk på att!

Den här övningen innehåller många instruktioner så ta det i ett långsamt tempo och se till att alla grupper hänger med.

Ur jämställdhetsperspektiv är det viktigt att inte ange kön på rollerna eftersom stereotypa föreställningar om kön kan styra vem som är aktiv och passiv.

Material

  • Känslokort
  • Eventuellt lera

Känslokort

Uppföljning

  • Reflektera över vilka känslor som är enkla respektive svåra att uttrycka för statyn. Arbeta gärna vidare med de känslor som är svåra att uttrycka i samtal eller i andra övningar.
  • Notera hur barnen tar i varandra. Om barnen har svårt för att röra vid varandra på ett respektfullt sätt kan ni arbeta vidare med Rädda Barnens handbok "Stopp! Min kropp!" 
  • Finns det skillnader i hur barnen tar sig an en aktiv eller passiv roll, till exempel beroende på kön och ålder? Hur kan ni arbeta för att motverka stereotypa föreställningar om vem som kan ta plats i barngruppen?

Stopp! Min kropp!

Koppling till läroplan för förskolan

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar.
  • förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans.