Lyssna

En rättighet om dagen

I den här övningen får barnen kunskap om sina rättigheter och lära sig mer om vad rättigheterna betyder. Varför ska barn gå i skolan? Är alla barn lika viktiga?

Gör så här

  1. Berätta för barnen att barnkonventionen finns. Förklara att i barnkonventionen finns rättigheter som många länder har kommit överens om att alla barn ska ha.
  2. När barnen har satt sig för att äta, läs upp en av rättigheterna.
  3. Be barnen fundera på vad rättigheten betyder.
  4. Prata med barnen om vad rättigheten kan betyda för dem själva och andra barn.

Uppföljning

  • Notera vilka rättigheter som är svåra att förstå för barnen. Fundera hur ni kan arbeta vidare med de rättigheterna.
  • Reflektera över om det finns någon skillnad mellan barnen i hur de deltar i diskussionen. Fundera över hur ni kan arbeta för att skapa utrymme för de barn som inte själva tar plats.

Koppling till läroplanen

2.1 Normer och värden

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna.

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet,
  • förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
  • intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa.

Nästa övning