Lyssna

Rörelseramsa

I den här ramsan får barnen prova på olika sorters beröring på sin egen kropp. De kan också få öva sig på att ta i varandra på ett respektfullt sätt och själva uttrycka hur en viss beröring känns på kroppen.

Gör så här

Tänk på att!

  • Prata med barnen om beröring och hur de kan göra för att bakandet ska kännas bra både för dem själva och för deras kompisar.
  • Om barnen föreslår snoppen eller snippan som kroppsdel att baka på är det ett bra tillfälle att prata med barnen om gränser och om att vissa kroppsdelar är privata.
  • Behöver ni tips på hur ni kan samtala med barnen om detta finns Rädda Barnens handbok

Stopp! Min kropp!

Uppföljning

  • Följ upp hur barnen reagerar om någon säger nej. Finns det någon skillnad om barnet säger nej direkt eller om barnet säger nej efter att övningen pågått en stund? Arbeta gärna vidare med barnens förmåga att visa hänsyn till andras åsikter och känslor i samtal eller i andra övningar.
  • Finns det någon skillnad mellan hur olika barn bakar och blir bakade på? Spelar sammansättningen av paren någon roll? Reflektera över hur ni kan arbeta vidare med beröring och gränser för att öka kunskapen om hur barnen kan lyssna på och visa respekt för varandra.

Koppling till läroplanen

2.1 Normer och värden

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra.

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

  • Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
  • motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,
  • förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar.