Lyssna

Sätt ljud på känslan

I den här övningen får barnen förmedla olika känslor med ljud. De får också undersöka olika nyanser som kan finnas i en känsla. Barnen får på så sätt kunskap om att det går att förmedla känslor på flera olika sätt.

Gör så här

Material

  • Känslokort
  • Eventuellt musikinstrument

Känslokort

Uppföljning

  • Fanns det några skillnader då barnen också fick använda kroppen för att uttrycka känslorna? Reflektera över vad detta kan bero på. 
  • Fundera på hur barnen väljer att uttrycka känslorna. Finns det skillnader i hur mycket plats olika barn tar under övningen? Finns det känslor som barnen har svårare för att sätt ljud på, till exempel beroende på kön och ålder? Arbeta gärna vidare med de känslor som är svåra att uttrycka i samtal eller andra övningar.
  • Reflektera över om ni har förväntningar på hur barnen kommer att utföra övningen. Vad grundar sig era förväntningar på, individuella skillnader mellan barnen och/eller rådande normer i samhället? Diskutera i arbetsgruppen hur ni kan arbeta för att minska risken för att era förväntningar påverkar eller styr barnen.

Koppling till läroplanen

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans.