Lyssna

Läsguide till boken Liten

Brottsoffermyndigheten och Stina Wirsén ger i boken om Liten små barn en berättelse om barns rättigheter och vuxnas skyldigheter. Berättelsen uppmuntrar barn att berätta för en vuxen när det inte känns bra hemma.

Boken handlar om Liten som är rädd hemma. I Litens familj blir bråken stora, för stora. Till slut berättar Liten om hur det är hemma för fröken på förskolan.

Barn som läser boken om Liten får veta att det finns många vuxna som ska hjälpa barn och att det finns andra barn som inte har det bra hemma. Genom att prata med barn om hur det är hemma och hur det kan kännas när vuxna bråkar får barnen möjlighet att dela med sig av sina upplevelser. Boken är anpassad för barn från fyra till sju år.

Guide

Tänk på att!

  • I boken visas bråk mellan föräldrar och inte brott. Boken är alltså ingen krishanteringsbok utan kan läsas för alla barn för att öppna upp för samtal om känslor och rättigheter.
  • Figurerna i boken är könsneutrala. Använd därför gärna hen som pronomen när du pratar om karaktärerna och undvik att kalla Ena och Andra för mamma och pappa. Det gör att fler barn kan känna igen sig oavsett familjesituation. 
  • Boken slutar med att Liten berättar för sin fröken hur det är hemma, men läsaren får inte veta vad som händer sedan. Vad som händer efter att ett barn berättat för en vuxen ser väldigt olika ut. Det är därför viktigt att hålla slutet öppet – för att inte lova hjälp som inte finns.
  • För barn är det ofta naturligt att prata med de vuxna som barnet lever med när någonting jobbigt har hänt. Men det finns barn som av ett eller annat skäl inte vågar berätta för dem. Ett viktigt budskap i boken är att det också finns andra vuxna som kan hjälpa och skydda barn, och att hjälpen inte alltid går direkt via de vuxna som barnet lever med.
  • Se gärna filmen "Att bemöta brottsutsatta barn" där du får lära dig mer om hur du bemöter barn som berättar om utsatthet.

Att bemöta brottsutsatta barn

Uppföljning

  • Var det några frågor som var särskilt svåra att prata om?
  • Hur reagerade barnen på bråken mellan Ena och Andra?
  • Vad tyckte barnen om att karaktärerna i boken var könsneutrala? Var det någonting de reflekterade över? Blev karaktärerna tilldelade något kön när barnen pratade om dem?
  • Fanns det olika tolkningar hos barnen om vilka Ena och Andra är?
  • Hur tänkte barnen kring frågan om alla vuxna kan bli ledsna? Tyckte de att det fanns skillnader i vilka vuxna som kan bli ledsna, till exempel beroende på kön eller ålder?
  • Vilka vuxna tog barnen upp som exempel på vuxna som kan hjälpa barn?

Koppling till läroplanen

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet,
  • förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
  • förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
  • intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa.
  • ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften.

2.3 Barns delaktighet och inflytande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • intresse för och förmåga att uttrycka tankar och åsikter så att de kan påverka sin situation.