Lyssna

Prata om känslor och rättigheter

I den här övningen får barnen reflektera över känslor, kroppens gränser och barns rättigheter med hjälp av olika frågor. Övningen stärker barnens empati och ger dem verktyg för att uttrycka sina egna behov.

Gör så här

Uppföljning

  • Reflektera över vilka som tar plats i rummet. Finns det skillnader beroende på kön och ålder?
  • Vilka barn har lätt att svar på frågorna? Hur kan ni underlätta för de barn som har svårt att prata om känslor?

Koppling till läroplanen

2.1 Normer och värden

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna.

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet,
  • förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
  • förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
  • ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften.