Lyssna

Sätt ord på känslorna

I den här övningen får barnen lära sig vad olika känslor heter, hur de kan kännas i kroppen, när det kan kännas så och att det finns nyanser i en och samma känsla. Det hjälper dem att kunna uttrycka vad de känner i andra sammanhang.

Gör så här

Material

Uppföljning

  • I den här övningen är det viktigt att inte styra barnens tolkning av känslorna. Det finns ingen tolkning som är rätt eller fel för den känsla som Liten gestaltar. Vad kan ni göra för att barnen ska känna sig fria i sin tolkning av Litens känslor?
  • Vilka av Litens känslor är enkla respektive svåra för barnen att beskriva? Finns skillnader beroende på kön och ålder? Arbeta gärna vidare med de känslor som är svåra att beskriva i samtal eller andra övningar.

Koppling till läroplanen

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
  • intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
  • ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
  • både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska.