Lyssna

Vädermassage

Här får barnen öva på att ta i varandra på ett respektfullt sätt. Dessutom får den som tar emot massage möjlighet att känna efter och säga vad som känns bra.

Gör så här

Uppföljning

  • Följ upp hur barnen reagerar om någon säger nej. Finns det någon skillnad i om barnet säger nej direkt eller om barnet säger nej efter att massagen pågått en stund? Arbeta gärna vidare med barnens förmåga att visa hänsyn till andras åsikter och känslor i samtal eller i andra övningar.
  • Hur ger och tar olika barn emot massage? Spelar sammansättningen av paren någon roll?
  • Prata gärna med barnen om beröring och gränser. Använd till exempel Rädda Barnens handbok Stopp min kropp som underlag för samtalet.

Stopp! Min kropp 

Koppling till läroplanen

2.1 Normer och värden

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar:

  • förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra.

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet,
  • motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,
  • förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar.

Nästa övning