Lyssna

Spegelövning i ring

I övningen får barnen möjlighet att i grupp prova på att leda och ta initiativ, men också att följa och läsa av andras rörelser. Att se de egna rörelserna fortplanta sig i gruppen kan fungera stärkande för självkänslan och genom att prova andra personers rörelser berikas det egna kroppsspråket.

Gör så här

Tänk på att!

Alla barn ska få möjlighet att vara ledare. Om barnen har svårt att stå stilla med benen kan ni låtsas att ni stoppar ner fötterna i ett par skor som sitter fast i marken så att fötterna inte kan röra sig.

Denna övning kan med fördel gå över till avslappning genom att du tar tillbaka ledarrollen och leder barnen ner till sittande och sedan liggande position med ryggen mot marken eller mot en vägg.

Material

Uppföljning

  • Fundera på vilka rörelser barnen använder och om du ser några mönster gällande exempelvis ålder eller kön.
  • Notera vilka barn som har lättare att följa respektive leda, även i förhållande till exempelvis ålder och kön. Arbeta gärna vidare med hur ni kan uppmuntra alla barn att ta och ge plats genom samtal eller i andra övningar.
  • Om ni använder känslokorten, tänk på att inte styra barnens tolkning av känslorna. Det finns ingen tolkning som är rätt eller fel för den känsla som Liten gestaltar. Vad kan ni göra för att barnen ska känna sig fria i sin tolkning av Litens känslor?

Koppling till läroplanen

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • självständighet och tillit till sin egen förmåga,
  • motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande.